Tuesday, February 06, 2007

Elevtid

Jag har en fundering kring den tid eleverna gör i matematik. Som jag förstått det så är syftet med undersökningen att undersöka om måluppfyllnaden ökar när man använder sig av podcast i matteundervisningen.

Min fråga: Om eleverna tittar på podcast (hemma) en halvtimme i veckan. Ska de då ha en halvtimme mindre undervisning på skolan?

Om de fortfarande ska ha samma lektionstid i skolan och dessutom titta på podcast hemma så går det väll inte att dra några slutsatser kring måluppfyllnaden... då vet man ju inte om en eventuell ökad måluppfyllnad beror på podcast eller att de faktiskt har gjort mer tid...

Någon som kan svara på min fråga? Hur tänker ni på andra skolor?

/ Patrick

3 Comments:

Blogger Åsa Jakobsson said...

Framförallt är syftet att se om man kan öka intresset för matte – och i förlängningen även måluppfyllnaden (vilket är svårare att få fram i forskningsresultatet). Om man använder podcast i undervisningen och på så sätt får eleverna att lägga ner mer tid på matten, än vad de skulle ha gjort utan – är det väl ett sätt att mäta ökat intresse.

Tanken är inte att de ska vara mindre undervisning i skolan för att de använder sig av podcast – man ska se det som ett stöd till den ordinarie undervisningen. En liten jämförelse är att man får ju inte mindre undervisningstid i skolan om du läser läxa hemma.

Fortsätt även gärna diskussionen med Tomas Bergqvist på Umeå universitet, det är Tomas som ansvarar för forskningsdelen, och jag är säker på att han gärna för diskussionen vidare ;-)

06 February, 2007  
Anonymous Anonymous said...

Relevant fråga och bra svar från Åsa på Rektorsakademien.

Mvh / Ove på Apple

06 February, 2007  
Blogger Tomas Bergqvist said...

Jag håller med Åsa. Om användandet av podcasting medför att eleverna ägnar mer tid åt matematik så är det ett resultat från projektet.

När man gör en förändring av detta slag i en undervisningssituation så är det mängder av olika saker som påverkas. Vad som egentligen är orsaken om man skulle få positiva resultat kan ofta vara mycket svårt att avgöra, man ha helt enkelt för många variabler inblandade. Det är en orsak till att vi ser svårigheter i jämförande studier med kontrollgupper.

/Tomas

18 February, 2007  

Post a Comment

<< Home